19/02/2025

CryptoX

Крипто и блокчейн новини, информация и анализи

Driving G5c0

Как работи окачването на един автомобил?

Натиснете силно предния капак на автомобила си. Колата може да потъне малко, преди отново да се издигне, но без да подскочи. Това е работещо окачване. Проектирането на ефективна система за окачване е колкото изкуство, толкова и наука. Трябва да се направят много компромиси между качеството на возене и управлението, като първото е колко удобна е колата, а второто колко добре остава стабилна и контролирана при висока скорост.

Как работи окачването на един автомобил? Ако смятате да се обзаведете с нова придобивка на четири колела, то не пропускайте щателната проверка на кола от специалист. Какво съдържа окачването? Повечето съвременни системи за окачване на автомобили използват стоманени винтови пружини – по една на колело. Когато колата удари неравности, окачването се движи, което кара щангата да се усуква и да абсорбира енергията.

Пружината е добра в компресирането и поглъщането на енергия, но не е толкова добра в освобождаването й, когато има тенденция да отскочи неконтролируемо. Тук се появява амортисьорът. Какъвто и да е типът на амортисьора, неговата работа е да освобождава енергията на пружината по контролиран начин.

При автомобил с независимо окачване всяко колело – обикновено предната двойка – е прикрепено отделно към каросерията на автомобила, което му позволява да се движи независимо от другото. Това е важно, като се има предвид как има толкова много различни сили, действащи върху един автомобил. 

Окачването с двоен носач е основата на независимите системи и се състои от две пресовани стоманени или алуминиеви рамена на колело, едно над друго, простиращи се от главината на колелото до рамката на автомобила.

Все по-често луксозните автомобили и SUV имат това, което се нарича въздушно окачване, система, която използва въздушни пружини (обикновено пълни с въздух контейнери) вместо традиционните стоманени пружини. Когато всяка въздушна пружина се движи нагоре или надолу, системата премахва или добавя въздух, за да поддържа комфорт и да намали наклона на тялото на колата в завоите.